Pian minun sauvakävelylenkit päättyvät. Syynä on kasvanut vatsa. Olen käyttänyt mieheni ulkoiluvaatteita viimeaikoina, mutta alkuviikosta kävelyllä huomasin, että housut ei enää pysy vatsan päällä. Housut valuu ikävästi vatsan alle. Kesken kävelyn on ikävää availla sauvan tarrakiinnitystä ja kiskoa housuja ylös. Taidan tarvita henkselit.

Nyt olen riippuvainen miehen kannettavasta. Työkoneeni on tyhjennetty ja annettu pois. Sain liitolta jotain rahaa. Summa oli sen verran iso, että taidan sijoittaa sen ihan ikiomaan koneeseen!

Eilen päättyi vihdoinkin se takkaremontti. Takan ympäriltä puuttui jonkin aikaa laatat ja parketin palat. Viime viikolla oli laatoitusta. Tällä viikolla liimattiin parkettia ja eilen uusi osa parkettia hiottiin ja lakattiin. Tänään olikin joulusiivouksen avauspäivä! Vetäsin itteni aika tilttiin. Siivosin kyllä rauhallisesti, pidin taukoja ja söin välipaloja. Viiden aikaan kun loppettelin, tuntui kuin olisin siivonnut vähintään 10 tuntia (se ei kyllä pidä paikkansa). Huomisen urakaksi oli miettinyt saunat "kevyt siivouksen", nyt siihen on lisättävä keittiö, kun en tänään jaksanut.  Mutta en pidä urakkaa liian isona. Ai mitä mies on tehnyt, hänellä on ollut hommia pihan puolella ja kun olen tarvinnut apua huonekalujen siirtelyyn olen sitä saanut. Mies ei ole istunut telkkaria katsomassa kun minä siivosin.

Eilen taisin kyllä ottaa hieman varaslähdön siivoukseen, sillä pesin jääkaapin. Samalla kun mies ja parkettimies työskentelivät järjestelin työpöytääni ja sen ympäristöä. Tein ihanan löydön! Olin kadottanut 2. hääpäivälahjaksi saamani Kalevala korun. Olin etsinyt sitä, olen soitellut paikkoihin jossa olen yöpynyt ja ihmetellyt onko joku todella vienyt koruni. Mutta eilen se löytyi paperikassista yhden toisen korun kanssa (sen toisen korun olen itse hommannut alkuvuodesta ja unohtanut kokonaan minulla sellaisen edes olevan). Mä tulin tosi iloiseksi! Laitoin korun välittömästi kaulaan ja siinä se pysyy kunnes seuraavan kerran menen saunaan.

Kun tajusin pääseväni lomille jo ennen joulua, ilmoitin, että ompa aikaa tehdä joulusiivousta. Silloin muutamat sanoivat, että pitää ottaa rauhallisesti. Tänään kun vähän väliä lepäilin ymmärsin toisten puheet. Vatsa koko ajan edessä. Kumartelu saa melkein oksentamaan. Hengitys on raskasta ja pitää puuskuttaa. Vatsa kasvaa, vauhti hidastuu.